Stor endring i Facebooks algoritme straffer bedrifter – slik gjør du

Forfatter: Anna Sandahl

 

Facebook vil minske antallet innlegg fra bedrifter drastisk til fordel for innhold fra familie og venner. Disse endringene i Facebooks algoritme gjør at vi markedsførere og bedriftsledere må oppdatere strategien vår for å få resultat i content og annonser. Slik tenker vi hos Resultify:

 

Natt til fredag 12. januar publiserte Facebooks grunnlegger Mark Zuckerberg ett Facebook-innlegg som rørte opp i mye hos mage.

Facebook har kommet for langt bort fra sitt opprinnelige formål om å forene nære og kjære, skrev han, mye på grunn av at sponsede innlegg fra selskap i stedet fyller nyhetene. Dette skal endres gjennom at de nå gjør det vanskeligere for selskap og varemerker å nå ut.

«Recently we've gotten feedback from our community that public content -- posts from businesses, brands and media -- is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other. (...) The first changes you'll see will be in News Feed, where you can expect to see more from your friends, family and groups. (...) As we roll this out, you'll see less public content like posts from businesses, brands, and media

BuzzFeed fikk panikk og startet en «gjør det slutt-kampanje». Grunnleggeren av Breakit.se «ble livredd» og skrev «Au! Mark Zuckerberg stakk akkurat kniven i ryggen på lille meg!».

Innebærer dette altså at Facebook-markedsføring ikke lenger kommer til å fungere? Neida.

Fra kvalitetsinnhold til virkelig solsialt innhold

Tvert imot handler det faktisk om at sosiale medier-kjempen skjerper kravene til innhold fra annonsører og medier, noe som er positivt for oss alle. Ingen vil ha klassisk reklame over alt.

Mark Zuckerberg skriver:

«We're making a major change to how we build Facebook. I'm changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions

Brukerne vil se mindre upersonlig søppel og mer høykvalitativt og personlig innhlld, og det er det vi markedsførere burde gi dem. At innhold er interessant og relevant er viktig, men hvis det ikke direkte leder til sosial interaksjon og samtale på Facebook kommer det ikke lenger til å gis plass i nyhetsfeeden.

Hva gjør vi? Vi har laget en ny tre-stegsstrategi for markedsføring på Facebook i 2018.

Resultifys førstehjelpsskrin for markedsførere på Facebook

1. Slutt med vanlig bevegelig innhold – sats på direktesendt video

Facebook vil redusere at brukerne «passively reading articles or watching videos -- even if they're entertaining or informative. (...) We've seen people interact way more around live videos than regular ones.»

Best resultat, skriver Mark Zuckerberg, får direktesendt video i grupper relatert til spesifikke interesser som genererer samtale.

Med andre ord: Direktesendt video i grupper eller for smale målgrupper, som oppfordrer til kommentarer og diskusjon, kommer til å få størst rekkevidde og engasjement.

 

2. Grupper er den beste markedsføringskanalen

Zuckerberg skriver: «The public content you see more (...) should encourage meaningful interactions between people. (...) You can expect to see more from your friends, family and groups.»

Hvis vi ikke lenger kan kjøpe oss plass i private feed i samme grad kan vi i stedet gi brukerne relevante sponsede fora (Facebook-grupper) der vi modererer, slik at innholdet blir så nyttig og interaktivt som mulig.

Grupper uten samtale kommer til å dø. Hva slags interessegruppe kan du skape på Facebook? Den må få liv gjennom å trigge eget innhold fra brukerne – user generated content.

 

3. Positivt innhold laget på dugnad er hemmeligheten

Hvis vi hittil har kunnet lage og sponse innlegg på Facebook som når brukerne tross i at ingen liker, kommenterer eller deler, så kommer vi nå bare til å lykkes hvis våre innlegg sparker igang en diskusjon som brukerne selv gir liv til. Noe som blir viralt og utvikles gjennom brukernes interaksjon:

«... It should encourage meaningful interactions between people.»

Dine Facebook-innlegg kommer absolutt til å kunne nå ut, engasjere og konvertere, men ikke hvis innholdet ditt er «komplett og ferdig» når det publiseres. Det vil være en blindvei.

I stedet må du stille et spørsmål, skape en samtale, la brukerne selv gå inn i innlegget eller tråden og gi den liv. Dessuten premierer Facebook innhold positivt når det gir positive reaksjoner og kommentarer. Positivitet og dugnad blir hemmeligheten bak innhold som skaper effektive kontaktflater for konvertering.

 

Les: Fem ting som gir bedre markedsføring i 2018

 

Endringen vil merkes i løpet av våren 2018

Facebook begynte å arbeide med den nye algoritmen allerede i fjor, men den implementeres på ordentlig i løpet av de neste månedene.

Bonustips nr. 1: Du bør derfor oppdatere din innholdsplan og tenke over hvordan du kan fordele samme budsjett på Facebook, men med mer penger på færre annonser.

Bonustips nr. 2: Å forsøke å egge til interaksjon ved å skrive «Kommenter hvis du liker!» eller «Del med en venn!» i innlegget kommer ikke til å fungere. Facebook ser det som spam, såkalt «Engagement bait». I følge Hootsuite kommer det i stedet til å gjøre at Facebook aktivt reduserer rekkevidden din.

Trenger du hjelp med planleggingen av ditt Faceboook-budsjett eller ønsker du å lage en effektiv innholdsplan for leadsgenerering basert på disse nye spillereglene? Si ifra til oss i Resultify, så hjelper vi deg.