Slik aktiverer du kundene dine i sommer – tre tips

Ferietider, da er vel ingen på nett? Joda. Nå har kundene dine mer tid enn noen sinne til å surfe i salgstrakten din – noe konkurrentene dine sannsynligvis ikke drar nytte av. Her er tre tips for hvordan du aktiverer kundene dine i sommer.

 

1. Start en avstemming i sosiale medier

En sikker måte å få større rekkevidde i sosiale medier (dvs. flere som ser varemerket ditt) er gjennom interaktivitet med følgerene dine. Det kan du raskt og effektivt få til gjennom å starte en avstemming der du stiller et spørsmål til følgerene, som de så kan svare på gjennom å velge et svaralternativ.

Avstemmingen bør ha noe å gjøre med både det dere tilbyr og sommersesongen og ha svaralternativer som følgerene kan identifiserte seg tydelig med.

Du kan f.eks. knytte spørsmålet både til et produkt og VM-finalen, Melodi grand prix, St. Hans eller noe annet. Resultatet kan du siden skrive et eget innlegg om.

Du lager enkelt en avstemming i Facebook gjennom å velge «meningsmåling» i menyen når du skal skrive en vanlig status på bedriftens Facebook-side.

2. Innby til sommerlytting

Når kundene dine ligger i hengekøyen, på strangen eller hjemme på sofaen er det perfekt å tilby dem litt sommerlytting. Hvorfor ikke bruke muligheten til å lage en spilleliste på Spotify eller Soundcloud, signert av varemerket deres, slik at du knytter varemerket til en bestemt sound?

Tenk følelse og tenk situasjoner der produktene eller tjenestene deres løser problemer – og skaper et soundtrack!

Selger du bilvask setter du sammen en spilleliste man kan høre på når man vasker bilen. Selger du kjøkkenutstyr lager du en spilleliste man kan høre på når man lager skalldyrmat. Leier du ut kontorlokaler setter du sammen en spilleliste som øker konsentrasjonen på arbeidsplassen.

Etterpå gjør du spillelisten «åpen» eller «collaborative», slik at følgerene og kundene deres også kan legge til musikk de synes passer, og dele den i sosiale medier.

Selger du joggesko? Hvilke låter pleier kundene dine å løpe til? La dem legge dem inn. Navnet på spillelisten bør også inneholde varemerket ditt.

3. La kundene dine komme med egne idéer

Best gjennomslagskraft i digitale kanaler får du gjennom å føre en aktiv dialog med følgerene – både eksisterende og potensielle kunder. En smart måte å få igang en samtale med så mange følgere som mulig er å utlyse en konkurranse, der kundene deres får kommentere eller sende inn egne bidrag.

Gevinsten trenger ikke å være mer enn at vinneren får æren av å bli publisert – det pleier faktisk å rekke, hvis du ikke vil tilby noe mer spesifikt.

Forslag til effektive konkurranser:

  • Komme på et bra slagord til den mest populære tjenesten
  • Finne på den neste drømmefunksjonen til det mestselgende produktet
  • Foreslå et navn til et nytt produkt eller en tjeneste dere skal lansere

Legg merke til at konkurranser i sosiale medier må følge noen retningslinjer for å være lovlige, men det er egentlig ikke så vanskelig. Det viktigste er å gi beskjed om at det ikke er kanalen eller plattformen som står bak konkurransen, angi start- og sluttidspunkt for konkurransen, oppgi at det finnes en jury som velger bidrag, samt å forklare hvordan vinnerbidraget vil presenteres. Les mer hos Lotteri- og stiftelsestilsynet eller hos Facebook (pkt. 3).
 

Lykke til – og si ifra dersom du trenger råd eller hjelp!