Mer trafikk og salg på nettstedet – 10 tips

Ønsker du en mer effektiv hjemmeside? Da må du tenke over målene for nettsted og gå igjennom den ut fra kundens perspektiv. Her kommer ti tips fra vår konverteringsekspert på hvordan du kan ta et nytt grep om nettsiden din og få den til å generere flere leads.

 

En hemmeside kan være et enkelt, digitalt visittkort – men den kan også bli din absolutt viktigste markedsføringskanal. Vår webanalytiker og digitale strateg Patrik Rosenfeld bruker arbeidstiden på å hjelpe selskaper med å få bedre resultater av nettstedene, og han vet hva som fungerer. Her er hans ti beste tips til hvordan du kan få mer trafikk og konverteringer gjennom nettstedet.

1. Definer mål for akkurat ditt nettsted

Hva vil du at besøkerne skal gjøre på nettstedet ditt? Å konvertere kan være mange forskjellige ting: å gjennomføre et kjøp, laste ned en fil, abonnere på noe eller kanskje fylle ut et kontaktskjema. Alle konverteringene dine bør analyseres og måles for å kunne forbedres – det skal finnes konfigurerte konverteringspunkter på nettstedet, og målene for disse måles i f.eks. Google Analytics.

Generelt kan man si at desto mer du analyserer og tester, desto bedre vet du hva som får akkurat dine besøkere til å konvertere. Det er en læringsprosess, til og med feil er verdifulle for å komme frem til best mulig flyt. Tenk derfor igjennom hva du ønsker å oppnå, lag et målbilde – og sett i gang.

2. Løft blikket og se på helheten

For å få størst effekt av hver investert markedsføringskrone er det viktig å se hele kjøpsreisen til kundene dine og nettets rolle i den. Har du oversikt over målgruppene? Driver du riktig type trafikk til riktig side? Måler du de riktige tingene på riktig måte?

Det spiller ingen rolle om nettstedet er superkonverteringsoptimert hvis det fortsatt er «feil» besøkere som lander på sidene dine, eller hvis du ikke stadig holder deg orientert om og analyserer resultatene, for å kunne reagere når ting endrer seg. For det gjør de alltid før eller senere.

3. Se på hele flyten – også utsjekkingen

En grunnregel er at det skal være enkelt å finne frem på nettstedet og at besøkeren tydelig skal kunne se hva det er meningen at han eller hun skal gjøre. Mange glemmer allikevel bort at dette til og med gjelder tiden etter klikket på kjøp- eller kontakt oss-knappen.

Hvis den såkalte utsjekkingen tar tid, er rotete og vanskelig å forstå, er risikoen stor for at besøkeren hopper av kjøpsreisen. Pass derfor på å skrelle vekk all unødig informasjon og minimer antallet steg besøkeren skal gå igjennom – også helt mot slutten.

4. Fremhev andres omtaler

På en produktside er det veldig mange faktorer som skal spille sammen, men er det noe du skal legge kreftene på er det å fremheve andre kunders omtaler.

Vi liker å lese hva andre kunder synes og det påvirker vår egen interesse for produktet. Å plassere omtaler godt synlig kan øke konverteringsgraden merkbart.

5. Sats på virkelig godt bildemateriale

Ønsker du å lokke dine besøkere til å kjøpe har du stor drahjelp av proffe bilder som viser produktene dine på en fin måte, spesielt hvis de kan zoomes inn og kanskje til og med vris og vendes på.

Det gjelder å få besøkeren din så nært produktet som mulig, akkurat som i en butikk. Husk også å tagge bildene på riktig måte, slik at de dukker opp i bildesøk.  SEO gjelder også bilder! Mange bruker bildesøk for å finne inspirasjon i begynnelsen av en kjøpsprosess. Hvor mange ganger har du ikke selv googlet etter bilder?

6. Analyser og test for å bli enda bedre

Det finnes mange måter du kan lære deg å kjenne målgruppen bedre på, for eksempel gjennom å analysere oppførselen i Google Analytics. Der kan du følge flyten mellom du forskjellige sidene på nettstedet og se hva besøkerne gjør før de klikker på call to action eller kanskje forsvinner vekk fra nettstedet.

Et litt mer avansert verktøy som kompletterer Google Analytics er Hojtar, som tar opp hvordan besøkerne beveger seg gjennom nettstedet. Når vi hos Resultify bruker Hojtar for nettstedet ditt kan vi raskt se om flyten ikke fungerer, men også gi deg nye idéer for raske forbedringer.

7. Ha en superbra mobilversjon

Over halvparten av alle onlinekjøp gjøres i dag gjennom mobiltelefonen, så nettstedet ditt MÅ være responsivt, se profesjonelt ut og fungere utmerket også på mobil! Vi hjelper deg gjerne med å mobiltilpasse nettstedet ditt.

8. Pass på at nettstedet lastes inn raskt

Såkalt innlastingstid er et veldig viktig parameter for konverteringen din. Hvor raskt nettstedet lastes inn påvirker til og med hvor høyt Google rangerer den i søkeresultatene.

Flikk stadig på det tekniske for å holde innlastingstiden til et absolutt minimum. Vi vet med sikkerhet at raskere innlastingstid påvirker konverteringen positivt.

9. Riktig innhold og tilbud vinner

Når det gjelder nettbutikker er det selvfølgelig helt grunnleggende å ha et interessant tilbud. De som besøker nettsteder sammenligner forskjellige priser på nettet hele tiden – det gjelder å ha et tilbud som er mer interessant enn konkurrentenes.

Hvis du ikke kan holde lavest pris, prøv kombinasjonstilbud. Vi vet for eksempel at rask frakt og lignende tilbud gir flere konverteringer. Besøk stadig konkurrentenes nettsteder, slik at du vet hva de holder på med.

Når det gjelder andre typer nettsteder, der målet er å skape gjenkjennelse for produktene og tjenestene for fremtidige salg er innholdet helt avgjørende. Tekstene dine må være søkemotortilpasset, men SEO omfatter også bilder, videoer, illustrasjoner og infographics.

10. Ta på deg (eller lån ut) kundehatten

Det er alltid en nyttig øvelse å ta på seg kundehatten og gå igjennom nettstedet, eller la andre gjøre det og høre hva de sier, som om de var potensielle kunder.

Hva leter de etter, hva trenger man for å konvertere og hvordan oppleves nettstedet?

Vær åpen og glem prestisjen, og vær forberedt på å gjøre forandringer. Kanskje kan du gi tydeligere svar på vanlige spørsmål, tilby en chat-funksjon eller gjøre ting lettere for de besøkende på andre måter.

Det var Patriks ti tips.

Ska du uppdatera din hemsida, eller vill veta hur du kan få bättre resultat av din webbplats? Hör av dig, så gör vi en koll och hjälper dig vidare.

Du kan også ta direkte kontakt med Patrik hvis du vil vite mer om SEO og konvertering.

Resultify har utviklet og designet nettsteder både for nettbutikkselskaper og ledende varemerker, som Visit Sweden og Gustavsberg. Utviklerne våre har spisskompetanse innen Wordpress og vi er en av verdens ledende leverandører av publiseringssystemet TYPO3, hvor vi også sitter i styret. Vi elsker simpelthen å bygge nettsider!