Fem ting som bedrer markedsføringen din i 2018

Forfatter: Anna Sandahl

 

Rundt denne tiden på året oversvømmes internett av prognoser og forsøk på å forutse trendene i det nye markedsføringsåret. På grunn av vår datadrevne metodikk ønsker vi like gjerne å ta et blikk i bakspeilet for å se hvordan saker og ting faktisk ble i 2017, og hvordan vi kan dra nytte av det i 2018.

Hvem har tid til å finne opp hjulet på nytt? For at du skal slippe å lese igjennom alle de nye trendrapportene og undersøkelsene i jakten på godbiter har vi samlet de fem viktigste lærdommene fra fjoråret her. Vi foreslår også hvordan du kan forbedre markedsføringen din basert på denne innsikten, slik at 2018 kan bli ditt beste markedsføringsår.

Lærdom 1: Konverteringene skjer på mobiltelefonen

Når forbrukere leter etter og sammenligner produkter og tjenester på nettet innleder de oftest kjøpsreisen via datamaskin – men de aller fleste kjøpsreisene avsluttes på en mobiltelefon. Dette viser Criteos globale Cross Device Commerce Rapport 2017, som baserer seg på over 1,7 milliarder transaksjoner og over 3 300 netthandler i hele verden (grav i rapporten selv her).

Konklusjon: Mobil først! Ikke minst når det gjelder B2C-markedsføring. I 2018 er det viktigere enn noen sinne at ditt selskaps nettside er responsiv og optimert for å drive mobilbrukere hele veien til mål, fra besøk til konvertering.

Ta pulsen på nettsiden din og finn de forbedringene som er nødvendige. Når du ser på besøkstrafikken i Google Analytics må du følge med på hvor du mister fleste besøkere. Kan det ha med mobiltilpasningen å gjøre? (Hvis du vil hjelper vi deg gjerne med å analysere akkurat dette – bare ta kontakt med oss, så undersøker vi.)

Lærdom 2: Besøksstatistikken er vår største uro – og vårt beste verktøy

Undersøkelser – og vår egen erfaring – viser at markedssjefer og markedsføringsansvarlige vil ha tre viktige utfordringer i 2018:

  1. Hvordan skal jeg måle effekten av markedsinvesteringene mine?

  2. Hvordan skal vi rekruttere riktig kompetanse til markedsføringen?

  3. Hvilke digitale kanaler skal jeg prioritere for innhold og annonser?

Konklusjon: Alle disse tre punktene kan du faktisk løse ved hjelp av noen som er ordentlig gode på statisisk analyse av digitale markedsføringsdata. Utfordringene handler ikke om varemerkearbeid eller kreativ konseptutvikling, men kanalstrategi og innsamling av data. Disse hører sammen.

Har du ikke gjort det ennå er det en god idé å sette opp Google Tag Manager (GTM). Der kan du detaljstyre innsamling av data om digital trafikk og konverteringer for å få opp skreddersydd informasjon om spesifikke kampanjer og konverteringsmål i Google Analytics.

I GTM administrerer du samtlige piksler og tagger ofr trafikk fra digitale kanaler under ett og samme tak, for eksempel fra Facebook-kampanjer og LinkedIn-annonsering. Du kan måle skrolletid, nedlastninger av en PDF of spesifikke call-to-action og svare på spørsmålet: Hvordan fungerer det egentlig?

Følg med på hvordan din trafikk presterer over 4–6-ukers intervaller og juster etter hvordan dine målgrupper oppfører seg.

Lærdom 3: De over 50 overgår Millenniumsgenerasjonen i netthandel

Trodde du at yngre målgrupper er lettere å lede til kjøp med digital markedsføring? Som oftest er det omvendt. Da KPMG sammenlignet over 18 000 forbrukeres digitale kjøpsmønstre globalt i 2017 viste det seg at de fra Generasjon X (mennesker i alderen 50–70 år) gjorde fleste nettkjøp pr. år. Det er mer enn 20 % mer enn yngre grupper, slik som f.eks. Millenniumsgenerasjonen, også kalt Generasjon Y.

Konklusjon: Sett deg ikke fast i klassisk demografisk segmentering av målgruppene dine når du annonserer på nett. Våg å gå fra den snevre alderskategoriseringen og fokuser mer på interesseområder. Må du absolutt være snever må du våge å legge aldersgrensen høyere, eller vurdere om du kanskje nettopp på grunn av dette har en sjanse til å få markedsandeler hos de yngre potensielle kjøperne. Kanskje er det akkurat de yngre du må bearbeide som en uutforsket gullgruve.

Lærdom 4: Facebook-markedsføring uten sponsing krever full oversikt

Hva skal du satse på? Investere i AdWords og Goolge-søk eller synlighet i sosiale medier? Hvordan skal du fordele budsjettet hvis du skal gjøre begge deler?

Balansen mellom markedsføringsinvesteringer i søk og i sosiale medier kan være vanskelig å finne, spesielt når forutsetningene plutselig endres i form av nye algoritmer. I følge mange markedsførere var 2017 året da den organiske rekkevidden på Facebook døde.

Dette bildet fra Reddit sier kanskje det meste: til tross for 103 millioner følger er Coca-Colas engasjement knapt noe å snakke om. (De burde gått til Resultify i stedet...)

Facebook kjemper for å motivere oss markedsførere til å annonsere og sponse, samtidig som de ikke vil at vi lokker brukerne til våre eksterne nettsteder. På den andre siden er det nå blitt lettere å tilby kundetjenester direkte i Facebook-chatten, og det har aldri vært enklere å annonsere i emnespesifikke Facebook-grupper. Hva gjør vi nå da?

Konklusjon: Vi må helt enkelt se på mulighetene med Facebooks nye metodikk. Det holder ikke å markedsføre oss slik vi gjorde i 2015–2016. Bli med i Facebook-gruppene, bland organisk og sponset, samarbeid med 1–3 andre sterke varemerker og legg deg ikke for lavt i annonseringsbudsjett. Er du usikker kan du kontakte oss, så hjelper vi deg.

Lærdom 5: Øyeblikksmarkedsføring (micro moment marketing) fungerer

Antallet YouTube-søk som begynner med «How to…» har økt med nærmere 70 % i året flere år på rad.  Det er et tydelig uttrykk for hvordan – og når – brukerne leter etter informasjon på nettet.

For oss som markedsførere er det naturligvis interessant å kunne møte brukernes behov med relevant innhold og bra tilbyd akkurat i disse øyeblikkene. Vi må servere riktig svar på brukernes spørsmål der og da og møte ønskene deres.

Det er mye mer logisk hvis vi planlegger og kategoriserer vår markedsføring etter disse øyeblikkene enn etter antakelser om hva målgruppen vår ønsker seg. Google fremhever stadig frem disse mikroøyeblikkene som en avgjørende del av kundeopplevelsen og kundereisen på nett.

Micro moments handler om å tilpasse markedsføringen til fire forskjellige typiske situasjoner når noen tar opp telefonen for å få noe gjort akkurat der og da: I-Want-to-Know Moments, I-Want-to-Go Moments, I-Want-to-Do Moments og I-Want-to-Buy Moments.

Konklusjon: Hvis du begynner å utforme markedsføringen din slik at den alltid fungerer som et svar eller en løsning på noen av disse fire spørsmålene eller behovene kommer det til å skje mye med resultatene dine i 2018. Les mer om micro moments her.

Oppsummering om 2018:

  1. Konverteringene skjer på mobiltelefonen

  2. Ta tak i datainnsamlingen

  3. Brukere i alderen 50+ kjøper mest på nett

  4. Oppdater strategien din for organisk rekkevidde (ikke-sponset innhold) på Facebooko

  5. Tenk øyeblikksbasert markedsføring (micro moment marketing)

2018 er mulighetenes år for markedsføringen din. Det er på tide å rydde bort strategier basert på gamle algoritmer og foreldet søkeatferd. Ta tak i markedsføringsstatistikken på ordentlig, og passe på at du får mer igjen for å gjøre mindre.

Noe av det kundene våre setter aller mest pris på er når vi ser på markedsføringsplanen sammen med det nye året i tankene og tar de viktigste beslutningene for hvordan budsjettet bør fordeles mellom forskjellige aktiviteter og kanaler. Vil hjelper deg gjerne med det også.

Avtal et møte med oss, så tar vi tak i planleggingen av din digitale markedsføring i 2018 sammen med deg. Vi passer på at den blir så effektiv som mulig, og vi garanterer bedret resultat!