[Translate to Norsk:] Marketing Mix Modelling

Facebook-designeren: Slik kommer vi til å bruke sosiale medier i fremtiden

Selfien er død. Når Tutti Taygerly (Facebook), Josh Dickens (Instagram) og Rajni Licienne Jaques (Teen Vogue) møtes i en paneldiskusjon på teknologikonferansen South by Southwest i Texas, er de enige om en ting: sosiale medier kommer til å handle mer om grupper.

I løpet av 2018 og 2019 kommer vi til å se en tydelig utvikling vekk fra den selvsentrerte bruken av sosiale medier og mot en mer kollektivistisk bruk, der grupper og bevegelser dominerer.

Vi som arbeider med markedsføring får nå helt nye muligheter til å nå og bearbeide målgruppene våre kreativt, men vi trenger også å revidere strategiene for annonsering og innholdsproduksjon.

Det sier Tutti Taygerly, produktdesigner hos Facebook, Rajni Licienne Jaques, motesjef hos Teen Vogue, og Josh Dickens, produktdesigner hos Instagram og skaperen av Stories, under en paneldebatt på 2018-utgaven av konferansen South by Southwest, i Austin, Texas.

«Frem til i dag har oppførselen i sosiale medier vært selvsentrert og handlet om å bygge sitt eget varemerke. I blant har man forskjellige personlige varemerker i ulike kanaler. Men på grunn av dagens politiske klima kjenner folk at de lengter sterkt etter tilhørighet. Fremtidens bruk av sosiale medier kommer til å handle om grupper, og at folk mobiliserer for å forandre verden,» sier Rajni Licienne Jaques.

Ny oppførsel i sosiale medier = nye muligheter for markedsførere

«Meningen med sosiale medier var aldri å fungere som en plattform for falske nyheter, sponsede innlegg og fangrupper for influencere. Målet var, og er – som Mark Zuckerberg pleier å si når han forklarer Facebooks nye algoritmer – å forene mennesker,» sier panelet.

I følge Tutti Taygerly handler ikke oppførselen på sosiale medier lenger om at enkelte brukere vil slukke tørsten etter inspirasjon gjennom å følge influencere med ettertraktede livsstiler.

I stedet leter brukerne etter identifikasjon, autentisitet og å kjenne seg igjen.

«Jeg har sett tenåringer, som i flere år bare har delt de fine stundene fra livet sitt i sosiale medier, som nå gjør en ting av å vise livet slik det er, og dele både det pene og det stygge. De finner hverandre i det. Det er det sosiale medier kommer til å handle om, å sammen dele det vanskelige og hjelpe hverandre,» sier hun.

I følge Josh Dickens (Instagram) kan vi glemme diskusjonen om skjermtid. Vil vi som markedsførere effektivt nå målgruppene våre, må vi se etter det som får dem til å ville knytte bånd til andre mennesker.

«Det er disse parametrene vi ser på når vi bygger produktene våre for menneskers hverdag, som for eksempel Instagram Stories,» sier Dickens.

Live-arrangementer og interaktivitet er nøkler til større rekkevidde

Hva slags innhold bør du som markedsfører i såfall lage til gruppene? Hvordan kan du engasjere medlemmer i grupper på en måte som ikke er for selgende?

«Innhold i sosiale medier bør fokusere på såkalt real time engagement, altså engasjement i sanntid. Vi kommer til å se mange flere live-arrangementer og direkte interaktivitet i raske tråder,» sier Tutti Taygerly.

Nøkkelen til fremgangsrikt innhold i sosiale medier kommer i løpet av de neste årene til å handle om disse tre tingene, i følge panelet på South by Southwest:

  • Interaktivitet og live-innhold
  • Grupper og bevegelser
  • Autentisitet og ekthet

 

Trenger du hjelp til å finne din fremtidige Facebook-strategi? Ta kontakt med oss, da vel