Sent ute? 100 idéer til markedsavdelingen

Er du ute i siste liten med planleggingen av høstens markedsføring eller vil du ligge ett steg foran når  julehandelen starter? Da må du lese dette.

 

For de fleste av oss er det nesten umulig «å leve i nuet». Vi lever for det som skal skje, det som bør skje fordi vi kjemper så hardt – eller så egner vi oss til det som allerede har skjedd og som gikk helt feil.

Å fange dagen og være tilstede i øyeblikket virker vanskelig. Det kreves både kurs og utdanning til for at vi i det hele tatt skal legge merke til vårt eget åndedrett. Men fortvil ikke! Trikset er å akseptere situasjonen og ta panikken med ro.

Dette gjelder naturligvis også den digitale markedsføringen og innholdsmarkedsføring.

Slik løser du idétørken – og planleggingspanikken

Å komme på de riktige idéene til høstens markedsføring når det allerede ER høst er fullstendig mulig, forutsatt at du har øyne for kundenes oppførsel om høsten og at du elsker søkeordanalyser. Det krever også et raskt og agilt team med innsikt i konkurrentenes sosiale medier og en god forståelse av trender og analyse.

Greit nok?

Kanskje ikke helt. Hvis selskapet ditt er som de fleste andre ramler de ansatte inn etter endt sommerferie og det tar tid før alle kommer ut av feriemodus. Arbeidet går med halv fart en god stund. Hvis du vil vite hvordan dine potensielle kunder endrer oppførsel om høsten skulle du egentlig stilt spørsmålet i god tid før sommerferien, da alle ansatte fortsatt var våryre og aktive.

Så, hva skal du gjøre nå da?

Rekker du ikke høsten er det vinteren du skal jobbe frem mot. Vær glad for det du faktisk har fått til så langt i år, og se fremover.

Tips og idéer til innholdsmarkedsføring høsten og vinteren 2018–2019

De fleste briljante idéer lyser med sitt fravær når sjefen samler gruppen fem på tolv, og med et desperat smil og forventningsfullt blikk ber om noen gode idéer – gjerne nå med én gang.

I stedet dukker idéene opp når du minst venter det. I dusjen, i bilen eller når en eller annen kommer med en ganske kul idé som får deg til å puste ut og tenke fritt.

Det er slik de virkelig gode idéene blir til. Derfor må du slippe forhåpningene om å slå rekorder akkurat nå, og heller satse på en gjennomtenkt innholdsstrategi over tid.

Men om jeg ikke har idéer for fremtiden heller?

Ta det med ro. Her kommer for eksempel de beste tipsene fra Jeff Bullas, som anses som en av verdens 20 mest innflytelsesrike markedssjefer av Forbes: 5 content marketing ideas worth stealing.

Er det overblikk og en smart innholdsplan du trenger gir Content Marketing Institute gode tips for det her. Vi hos Resultify kan naturligvis også hjelpe deg å lage en innholdsplan.

Bruk den vinnende formelen fra britiske Campfire

Hvis du ennå ikke har laget et budsjett for den digitale markedsføringen det kommende året, eller hvis du helt enkelt ønsker å tenke annerledes enn konkurrentene, finnes det et ordentlig bra knep du kan ta fra prisbelønnede Campfire Marketing i Storbritannia. Her finner du deres fantastiske 100 idéer for deg som skal markedsføre en sommerleir.

Selv om artikkelen er noen år gammelt, og du ikke akkurat planlegger en sommerleir, er det fortsatt en av de mest inspirerende artiklene som har blitt skrevet om dette emnet. Idéene fungerer nemlig på alle produkter og tjenester, året rundt.

Hele listen består av idé-embryo, som du kan tilpasse etter mål og kunder. Det gir deg perspektivet du trenger for å se innholdet ditt fra en ny vinkel.

Her er noen av de beste.

Innholdsmarkedsføring: Leirbålet, deltakerne og varemerket

Skribenten Doug Ridley hos Campfire Marketing lister alt fra typiske situasjoner på en sommerleir (ankomstdagen, tidlige morgener, middag rundt leirbålet, foreldre på besøk og utflukter), men også misjon og verdier, distribusjon og deltakelse.

Selv om idéen handler om å grille pølser på en ny måte har varemerket ditt garantert noe tilsvarene. Du må bare knekke nøtten.

Statistikk er en gullgruve for å skape trafikk

Nummer 17 på 100 idéer-listen er for eksempel et tips om å dele statistikk om marshmallows. How many marshmallows have we roasted this week? How many campers were launched off the blob? Have fun with sharing all kinds of different stats.

Alle varemerker sitter på en gullgruve av statistikk. Hvis du viser frem riktige tall kan dere både stikke dere frem blant konkurrentene, vekke idéer, skape gjenkjennelse og skape trafikk til nettstedet. Hvilken statistikk kan dere bruke?

Grav der du står – en hilsen gjør forskjell!

Tips nummer 26 er å hilse fra tåken. Fog on the lake – Head down to the lake early in the morning and take a photo of the fog rising off the lake. “Good morning from camp _____. Today is going to be a wonderful day.”

Selv om det ikke er tåke på kontoret deres, i butikken eller på kundemøtet vet sannsynligvis ikke så mange av kundene dine hvordan arbeidsplassen din ser ut.

Idé: Velg ut litt uventede plasser og hjørner og send regelmessige og vennlige hilsener til verden i samme stil som eksemplet ovenfor. Det gir en følelse av at dere bryr dere om følgerene og inviterer dem inn. Er det like rotete hos kundene som hos dere selv? Be dem dele egne kontorbilder. Hvem har det mest rotete kontoret?

Be kundene om bilder

Nummer 32 er viktig: Pil og bue-bilde. Archery – You can get a great archery photo if you stand to the slide, and slightly in front of a camper with an instructor. Have the camper pull the arrow back, and have the counselor look down archery range and point to the target. Focus on the camper’s eyes. Click. They don’t even have to shoot the arrow.

Selv uten pil og bue kan man konstatere at selv de flinkeste fotografene har vanskelig for å fange et motiv i fart. Stillbilder er mye enklere å få til. Jo bedre bildebank dere har, desto høyere kvalitet er det på innholdet, og desto mer enhetlig er varemerket. Sats på stillbilder.

I samme spor følger tips nummer 84: Be følgerene om å sende inn egne bilder. Camper and staff curated posts – Ask your camp community to submit their own photos for a chance to be highlighted on camp’s social media accounts.

Vi setter ofte ikke tilstrekkelig pris på kundene og de ansattes egne bilder. Vi trenger å lære oss å be om dem. Du kan være sikker på at det finnes mengder med bilder av produktene deres eller fornøyde kunder der ute – bilder som kan få betydning for hvordan dere oppfattes, og som kan skape livslange relasjoner med varemerket for den som får bildet sitt publisert i riktig sammenheng.

Du kan for eksempel samle dem inn gjennom en egen hashtag.

Slik blir kundene ambassadører

Doug Ridley deler opp listen i tips spesifikt for Pinterest, Instagram, Facebook og Twitter.

Et bra Pinterest-tips er tips nummer 89, Varemerkekonkurranse: Contest – A simple contest idea is to have families make boards about what camp means to them. To submit their boards contestants have to pin a graphic that you’ll create for the contest and use a specific hashtag in their description.

Hva betyr varemerket for kundene deres? Her har du sjansen til å øke lojaliteten hos eksisterende kunder, samtidig som ambassadørskapet er beste tenkelige anbefaling for potensielle nye kunder.

Tag når du kan – og få organisk spredning

Nummer 98 og 99 er gode Facebook-tips: Tag all your photos with people – Make sure to encourage your fans to tag of themselves. It’s one of the best ways to get your posts more reach.

Glem ikke å engasjere kundene og medarbeiderne dine når du har sjansen. I stedet for bare å eksistere i egne kanaler blir dere plutselig synlige over alt – og med riktig engasjement deles innleggene videre i flere ledd.

Tips nummer 99: Heck, Tag the photos with no people – Post a map of camp and ask people to tag themselves at their favorite spot.

Du trenger ikke å tagge mennesker for å nå mennesker. Gjennom å tagge flere kan du nå mange flere enn du pleier, og øke CTR. Du kan la mennesker tagge deg på sitt favorittprodukt, på sin favorittplass i et miljøbilde, eller det bordet de bruker å sette seg ved på en restaurant. Det finnes uendelig med idéer.

Den beste strategien tar utgangspunkt i målene deres

Nå har du forhåpentligvis noen markedsføringsidéer du kan ta i bruk i løpet av høsten og vinteren. Det viktigste er egentlig ikke hva du gjør, men at du følger den strategien som er best ut fra egne mål.

Er du usikker på hva målene og KPI-ene bør være? Ta kontakt med oss, så kan vi se på det sammen, og kanskje tilpasse strategien til å tenke always online.

Lykke til med den digitale markedsføringen!

Og glem ikke å nyte øyeblikket.